Metrica
T.C. Ankara Büyükşehir Belediyesi

cocuk_meclisi_banner_1.jpg

BÜLTEN
12.03.2015

ÇOCUK HAKLARININ 20 YILLIK YOLCULUĞU

Ankara Büyükşehir Belediyesi Çocuk Meclisi, 20. Dönem çalışmaları kapsamında “1995’ten 2015’e Çocuk Hakları” çalıştayı yapıldı.

Türkiye’de Çocuk Hakları Sözleşmesinin yürürlüğe girdiği 1995’ten bugüne 20 yıllık çalışmaların ele alındığı toplantıda, önemli konular görüşüldü. Toplantıya, velilerin ve meclis üyelerinin okullarından davet edilen eğitimcilerin ilgisi büyüktü.

İki oturum halinde düzenlenen toplantının İlk Oturum  Çocuk Haklarında 20 Yıl Başlığıyla gerçekleştirildi.

Çalıştay, 20. Dönem Başkanı Ayşe Dila Karakaya’nın hoş geldiniz konuşması ile başladı. Ayşe Dila Karakaya “Çocuk Meclisi seçimlerine katıldığımda en büyük istediğimin, Çocuk Hakları Evrensel Bildirgesi’ne dikkat çekmek olduğunu belirtmiştim. Hepimizin, çocukların ve büyüklerimizin, Çocuk Hakları Bildirgesi’ni en az bir kez okuması gerektiğine inanıyorum; bilinmeyen, anlaşılmayan bir konunun uygulanmasının da mümkün olamayacağını düşünüyorum” dedi ve meclis üyeleri arasında uyguladıkları ankette çocukların “Bir çocuğun hayatının kalitesi neye bağlıdır “ sorusuna büyük bir yüzdeyle “ İyi , Mutlu Bir Aileye bağlıdır” ve “Sağlıklı Olmaya bağlıdır” yanıtlarının ilk sıralarda yeraldığı bilgisini paylaştı.

Konuklara Çocuk Meclisi çalışmaları hakkında bilgi veren Çocuk Meclisi idarecisi Fatma Öksüzoğlu, çocuklara bu öncü meclisi  ve müstakil çalışma binasını armağan eden, maddi ve manevi desteklerini esirgemeyen Belediye Başkanı Melih GÖKÇEK’e teşekkürlerini yinelerken, ilk kez düzenlenen Çocuk Hakları Çalıştayı’nın gerçekleşmesinden duyduğu mutluluğu ifade etti.

İlk oturuma konuşmacı olarak Çocuk Dostu Şehir Proje Koordinatörü  Gülçin UYSAL , Kamu Denetimi Kurumu Çocuk Ombudsmanlığından Uzman - Koordinatör Hande HAZNECİ;  TBMM ÇOCUK HAKLARI İZLEME KOMITESİ ‘nden Yasama  Uzmanı Günal SEYİT; AİLE  ve SOSYAL POLITIKALAR BAKANLIĞI ÇOCUK HAKLARI DAİRESİ ‘nden Daire Başkanı Abdullah ÖZBAY ve ANKARA BÜYÜKŞEHIR BELEDIYESİ SOSYAL HİZMETLER DAİRESİ’nden Daire Başkanı Adnan ŞEKER katıldılar.

İkinci Oturumise “KATILIM HAKKI -  SÖZDE Mİ ? “ Başlığıyla gerçekleşti ve bu oturumaHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ ÇOCUK HAKLARI UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ‘ndenArş. Gör. İlkay Başak ADIGÜZEL ile UNICEF Çocuk Genç Katılımı ve Güçlendirilmesi Sorumlusu Nilgün ÇAVUŞOĞLU,  konuşmacı olarak katıldılar veönemli bilgiler verdiler; izleyicilerin sorularını yanıtladı.

Seminerin devam ettiği saatlerde, meclis üyeleri de guruplar halinde  “Çocuk Haklarını Yeniden Yazıyoruz” ve “Çocuklar Haklarını Resmediyor” çalışmalarını sürdürdüler.

Çocuklar, Çocuk Hakları ve Çocukların Kararlara Katılımını, ev, okul ve mahallelerindeki gözlemleriyle, kendi bakış açıları çerçevesinde tartıştılar; eleştiri ve çözüm önerilerini birer sunuma dönüştürürken, hararetli ve heyecanlı bir çalışma yürüttüler. Çocukların çocuk haklarını rengarenk ifade ettikleri resimlerle oluşturdukları mini sergi  ise görülmeye değerdi.

TOPLANTIDAN ÇARPICI NOTLAR:

Çocuk Dostu Şehir Proje Koordinatörü Gülçin UYSAL “örgün eğitim içerisinde etkin biçimde yer alacak çocuk hakları eğitiminin, çocukların toplumsal yaşama aktif katılımına ve çocuk hakları ihlallerinin sona ermesine sağlayacağı katkılar” üzerinde durarak, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde yapılan çalışmalara esas teşkil eden temel kanun ve ilgili yönetmelikler hakkında bilgilendirmelerde bulundu.

K.D.K Çocuk Ombudsmanlığı Uzman-Koordinatör Hande HAZNECİ sunumunda “Çocukların da birey olarak kabul edildiği, çocuk haklarının daha katılımcı şekilde hayata geçirildiği bir toplumda yaşama ümidi” ni vurgularken, idarelerin uygulamaları karşısında çocukların haklarını savunabilmelerine, görüşlerini rahatlıkla ifade etmelerine imkan sağlamak amacıyla UNICEF ile birlikte yürütülen ve 22 Nisan 2014 tarihinde açılan çocuk internet sayfası  (www.kdkcocuk.gov.tr )  hakkında bilgiler verdi, velilerin ve çocukların bu sayfayı incelemeleri gerektiğini hatırlattı.

TBMM Çocuk Hakları İzleme Komitesi Yasama Uzmanı Günal SEYİT, Komitenin kuruluşu,  Çocuk Hakları ile ilgili kanun tasarı ve teklifleri ile Komitenin kuruluş amaçlarını, çocuk haklarına etkili bir duyarlılık gösterilmesinin sağlanması, Parlamento içinde çocuklarla ilgili konularda merkezi bir işlev sağlayarak çocuk haklarına odaklı meclis komisyonlarıyla parlamenterler arasında bağlantı kurulması hakkında bilgiler verdi.

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Çocuk Hakları Daire Başkanı Abdullah ÖZBAY “ Hayallerini gerçeğe, Mutluluğunu yüzüne, Sesini kürsüye taşıyabilen çocukların ülkesi TÜRKİYE“  hedefinin vurgulandığı sunumunda, çocuk adalet sisteminin iyileştirilmesi, çocuk dostu bir medya oluşturulması, etkin denetleme ve değerlendirme sistemi kurulmasına yönelik temel stratejik çalışmaları anlattı.

Ankara Büyükşehır Beledıyesi Sosyal Hizmetler Daire Başkanı Adnan ŞEKER; Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih GÖKÇEK’in çocuklarla ilgili geliştirmiş olduğu öncü projelerini, dünyada da önemli bir konum elde edilmesine katkı sağlayan 164 sosyal ve kültürel projenin önemini vurguladı; kararlara katılım konusunda 20 yıldır Ankara Çocuklarının sesi olan Çocuk Meclisi çalışmalarından örnekler verdi.

Çocukların sosyal, kültürel ve kişisel gelişimlerine katkıda bulunmak, boş zamanlarını güzel ve verimli bir biçimde değerlendirmelerinin sağlanması amacıyla tamamen ücretsiz olarak sunulan hizmetler, binlerce çocuğa kucak açan Çocuk Kulüpleri, Sokakta Çalışan Çocuklar Merkezi, bakıma muhtaç çocuklara yönelik Koruma Evleri hakkında da aydınlatıcı bilgiler verdi; eğitime destek çalışmalarını, imkanı olmayan vatandaşlara ulaştırılan yardımları anlattı.

H.Ü. Çocuk Hakları Uygulama ve Araştırma Merkezi Arş. Gör.İlkay Başak Adıgüzel, katılım hakkı ve yetişkinlerin çocuklara bakışını değerlendirdiği sunumunda, “çocuğun değeri ne demektir” sorusunu yine çocukların kendi ifadeleriyle örneklerken, “çocuğa verilen değer ile çocuk haklarının uygulanması doğru orantılıdır” vurgusunu yaptı;

UNICEF Çocuk Genç Katılımı ve Güçlendirilmesi Sorumlusu Nilgün ÇAVUŞOĞLU, “Katılım” konusunda UNICEF’in katkılarıyla geliştirilen projeleri anlattı ve Roger Hart tarafından 1992 yılında geliştirilen “Anlamlı Katılım” kavramı üzerinde durdu; çocuk katılımı için gereken “Çocuk Dostu, kapsayıcı, eğitimle desteklenen, duyarlı, sorumluluk alan katılım” kavramlarını ve temel ilkelerinin önemine ilişkin açıklamalarda bulundu.

Toplantının sonunda çocuklar, “Haklara Yolculuk” ve “Çocuk Haklarını Yaşatma” Gurupları olarak, Çocuk Hakları ve Katılım hakkı konularında eleştirileriyle çözüm önerilerini özetledikleri sunumlarını gerçekleştirdiler.

Çocukların vurguladıkları konular, tespitleri ve çözüm önerileri,  büyüklerin büyük ilgi ve takdirini kazandı.

ÇOCUKLAR NE İSTİYOR:

  1. Ailelerin kendi beklentilerine göre aldıkları okul değişikliği kararlarında çocukların da beklenti ve görüşleri alınmalı, kararları sadece ebeveynler almamalı,
  2. Sınav sistemi değişiklikleri yapılırken, çocukların karşılaştıkları zorluklar, çocukların gözünden dinlenmeli, okullarda bu konuda çeşitli anketler düzenlenmeli ve  alınacak  kararlarda bu görüşler de göz önünde bulundurulmalı,
  3. Okullardaki sınav tarihleri sürekli değiştirilememeli, sabit bir sınav takvimi yapılmalı,
  4. Seçmeli ders tercihlerinde çocuklara formlar dağıtılarak, kendi tercihlerini yapmalarına imkan tanınmalı ,
  5. Her çocuğun evde kendisine ait bir odası olmalı, kendi şahsi alanlarına saygı duyulmalı,
  6. Çocukça alınan kararların aile içerisinde uygulanır hale getirilmeli,
  7. Çocuklar, daha başarılı ve mutlu bir eğitim hayatı için,  istediği okulu, istediği öğretmeni seçebilmeli;
  8. Zorunlu dersler kaldırılmalı, çocuklar kendi eğilimlerine göre seçeceği dersler almalı,
  1. Yabancı çocuklar, din dersini zorunlu ders olarak almamalı,
  2. İbadetini yapmak isteyen çocuklara camilerde ön saflarda yer verilmesi, çocukların  büyüklerin gerisine atılmaması,
  3. Okulların hepsine kütüphane yapılmalı, kütüphanesiz okul kalmamalı.
  4. Devlet okullarındaki eğitim ve diğer imkanların, özel okullardakilerle eşit olması, eğitimde eşitliğin sağlanması
  5. Çocuklar, okullarındaki kütüphaneleri  istendiği zaman kullanılabilmeli, zaman kısıtlaması olmadan, kapıları çocuklara her zaman açık olmalı,
  6. Okullarda çocukların ifade özgürlüğü olmalı;  çocukların eğitimle ilgili konularda daha çok söz sahibi olması ve okul kararlarına çocukların da görüşlerinin alınması,
  7.  Çocuk işçiliğinin önlenmesi, ailelerin çocuklarını sokaklarda çalıştırmamaları için yaptırım ve denetim uygulanması, bu ailelere gereken yardımın sağlanması,  böylece çocuklarını işçi olarak çalıştırmalarının engellenmesi,
  8. Çocuklar , uyuşturucu maddeler, cinsel istismar, kaçırılmalar, dilendirilmek gibi tüm kötülüklerden korunmalı, evde, okulda, sokakta güvenli, mutlu bir çocukluk yaşaması için daha çok önlem alınmalı
  9. Aileler,çocuklarını ev işlerini yapmaya zorlamamalı,
  10. Çocuklara yönelik çizgi film ve bilgisayar oyunlarının, psikolojik gelişimlerine zarar vermemesi için tüm önlemler ve kontroller sağlanmalı,
  11. Okullardaki spor alanları spor için kullanılmalı ve çocuklar istediğinde okuldaki spor imkanlarından yararlandırılmaları
  12. Aileler tatil planları yaparken çocuklarının görüşlerini dinleyerek karar almalı, çocukların istekleri göz ardı edilmemeli.  
  13. Oyun oynama hakkı önemsenmeli, yeni bisiklet yolları, engelli parkları, spor sahaları yapılmalı, yeni oyun alanlarının sayısı artırılmalı
  14. Çocukların okula gönderilmeyerek çalışmaya zorlanmaları ve kız çocuklarının okutulmamasına yönelik cezalar artırılmalı; denetim ve kontroller sıkılaştırılmalı
  15. Öğretmenlerin öğrenciler arasında ayrımcılık yapması engellenmeli,
  16. Ailelerin çocuklarıyla daha güzel ve daha uzun zaman geçirmelerine imkan tanıyacak yeni projeler geliştirilmeli, kurumlar bu konuda ailelere destek olmalı, imkanlar ve seçenekler sağlamalı ,
  17. Ebeveynlerin çocukların yanında nasıl davranmaları gerektiğini, iyi örnek olmalarını sağlayan aydınlatıcı eğitimler verilmeli, medya da bu konuda bilinçlendirici mesajlar vermeli,
  18. Aile içi şiddet engellenmeli, şiddete karşı başvurulacak yerler hakkında çocuklar  daha iyi bilgilendirilmeli,  
  19. Çocukların kendilerine ait özel eşyalarının, kendilerinin haberi olmadan ve kendilerine sorulmadan başkalarına verilmemesi, çocukların özel alanlarının korunmasına saygı ve özen göstermeli,
  1. Çocukların kendi seçimlerini yapmalarına fırsat tanınmalı, kişisel zevk ve eğilimlerine kulak verilmeli; yok sayılmamalı.
  2. Ev içinde alınan kararlara çocukların katılımına özen gösterilmeli, çocukların fikirleri sorulmalı,
  3. Öğretmenlerin çocuklara yönelik hakaret ve şiddet içeren davranışlarının önlenmesi amacıyla, yetişkin eğitimi verilmeli, bu tür tutumlara karşı yaptırımlar uygulanmalı,
  4. Çocukların sağlıklı beslenmelerine, gelişimlerine katkı sağlayacak, kötü ve zararlı yiyeceklerle beslenmelerine neden olan okul kantinleri sıklıkla denetlenmeli, çocukların öneri ve şikayetleri  dikkate alınmalı,
  5. Mahallelerde çocukların birbirlerine uyguladıkları şiddet önlenmeli, sokaklara güvenlik kameraları konulmalı; şiddetin yayılmaması için yeni sosyal projeler geliştirilmeli, eğitimler verilmeli,
  6. Çocuk kaçırmaları, kayıpları son bulmalı; çocuklara kendilerini korumaları öğretilmeli, istismar ve kötü niyetli kişilere karşı nelere dikkat etmeleri ile ilgili eğitimler verilmeli
  7. Çocuklara sadece karar alma hakkı değil, aldıkları kararların uygulanmasına da özen gösterilmeli; katılım hakkı  sözde kalmamalı,
  8. Çocukların bir birey olduğunun yetişkinlere iyice anlatılmalı, nasıl davranmaları gerektiği ile ilgili bilinçlendirici eğitimler verilmeli, .

Katılımcılar, bu yıl ilki gerçekleştirilen toplantının, her sene biraz daha büyüyerek tekrarlanması dilekleriyle, katkı ve katılım sağlayanlara, organizasyonda emeği geçenlere teşekkürlerini belirttiler

Çocuklar, konuşmacılara günün anısına Büyükşehir Belediyesi’nin yayınlarının yeraldığı çantaları sundular ve birlikte hatıra fotoğrafı çektirdiler.

ÇOCUK MECLİSİ