Metrica
T.C. Ankara Büyükşehir Belediyesi

cocuk_meclisi_banner_1.jpg

17 Mayıs 2012 Perşembe Günü TUIK Başkanı Sn. Birol AYDEMIR’le gerçekleştirdiğimiz söyleşimizi sizlerle de paylaşıyor, tüm çocukları, eğlenceli bir web sitesi olan Çocuklar İçin İstatistik Sitesini ziyaret etmeye davet ediyoruz(http://www.tuik.gov.tr/TuikCocuk/Start.do)

1. TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU TAM OLARAK  YAPAR? KISACA ANLATIR MISINIZ?

TÜİK,ülkemizin sosyal, ekonomik, kültürel ve benzeri alanlarda güncel durumunu belirler, meydana gelen değişimleri izler. Bunun için ilgili alanlarda veriderler, değerlendirmeler yapar, bu verileri analiz eder, elde ettiği istatistik bilgileri yayımlar, çıkan sonuçların bilimsel ve teknik açıklamalarını kamuoyu ile paylaşır

2- ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAYILARI NEDİR?

2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına  göre 0-17 yaş grubunda Türkiye’de toplam 22 milyon 709 bin 283kişi, Ankara ilinde ise 1 milyon 297 bin 745 kişi bulunmaktadır. Toplam 0-17 yaş grubu nüfusunun  % 51,34’ini erkekler, % 48,66’sını kadınlar oluşturmaktadır. Bu oran Ankara ilinde erkeklerde % 51,39, kadınlarda  ise % 48,61’dir.

0-17 yaş grubunun, Türkiye toplam nüfusu içindeki oranı %30,39’dur.  Toplam erkek nüfus içinde 0-17 yaş grubu erkek nüfusunun oranı % 31,06, toplam kadın nüfus içinde 0-17 yaş grubu kadın  nüfusunun oranı, % 29,71’dir. Ankara ilinin toplam nüfusu içinde 0-17 yaş grubunun oranı % 26,53 iken bu oran erkeklerde % 27,34, kadınlarda ise % 25,73’dür

3- İLKÖĞRETİME DEVAM EDEN ÇOCUK SAYISI KAÇTIR?

2011-2012 Öğretim yılında ilköğretime devam eden öğrenci sayısı 5.622.661 erkek ve 5.356.640 kız öğrenci olmak üzere 10.979.301’dir.

2010-2011 Öğretim yılında ise 5.623.476 erkek ve 5.357.624 kız olmak üzere 10.981.100 dür.

4- ÜLKEMİZDE EĞİTİM DÜZEYİ NEDİR?

2011 Ulusal Eğitim İstatistikleri Veri Tabanı (UEİVT) sonuçlarına göre en az bir okul bitiren nüfusun % 31,89’u ilkokul mezunu, % 30,87’i ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu, % 24,72’si lise veya dengi okul mezunu iken % 12,52 ise yüksekokul mezunudur.

5. OKUR- YAZAR ORANI NEDİR?

Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi’nin (ADNKS) geliştirilmesine yönelik yürütülen çalışmalar kapsamında UEİVT oluşturulmuştur. Her yıl ADNKS sonuçlarının açıklanması ile birlikte idari kayıtlardan alınan eğitim bilgileri, yıllık olarak güncellenerek kullanıcıya sunulmaktadır

2011 UEİVT sonuçlarına göre Türkiye’de 6 ve daha yukarı yaştaki nüfusun % 95,13’ü okuma yazma bilir iken, %4,87 ise okuma yazma bilmemektedir. Okuma yazma bilen erkek oranı % 98.30, kadınlarda ise % 91,94 iken okuma yazma bilmeyen erkek oranı % 1,70, kadınlarda bu oran % 8,06’dır

6. EĞİTİM DÜZEYİ OLARAK, KADIN VE ERKEKLER ARASINDA FARK VAR MI?

2011 UEİVT sonuçlarına göre en az bir okul bitiren nüfusun eğitim düzeyine göre dağılımı  cinsiyete göre incelendiğinde; erkeklerin % 26.25’i  ilkokul mezunu,  % 33,16’sı ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu, % 26,85’i lise veya dengi okul mezunu iken % 13,74’ü ise  yüksekokul mezunudur.

Kadınların % 38,29’u ilkokul mezunu, % 28,28 ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu,  % 22,30’u lise veya dengi okul mezunu ve  % 11,14’ü ise yüksekokul mezunudur.

7.  ANKARA'DA VE TÜRKİYE'DEKİ ENGELLİ ÇOCUK SAYISI NEDİR?

TÜRKİYE GENELİ, KENT-KIR VE YAŞ GRUBUNA GÖRE ÖZÜRLÜ NÜFUSUN DAĞILIMI, 2002

TÜRKİYE

KENT

KIR

 

YAŞ GRUBU

 

Toplam

Erkek

Kadın

Toplam

Erkek

Kadın

Toplam

Erkek

Kadın

 

Toplam

1 772 305

1 039 937

 732 368

 911 533

 532 880

 378 653

 860 772

 507 057

 353 715

 
 

0-4

 81 640

 44 706

 36 933

 43 629

 22 545

 21 084

 38 011

 22 161

 15 849

 

5-9

 135 164

 79 215

 55 950

 77 242

 45 226

 32 015

 57 923

 33 988

 23 935

 

10-14

 118 377

 70 643

 47 734

 66 657

 39 355

 27 302

 51 720

 31 289

 20 432

 
 

Kaynak:TÜİK, Türkiye Özürlüler Araştırması 2002)

 

Not: Araştırmanın örneklem tasarımı, Türkiye, 7 coğrafi bölge ve kent-kır tahminleri verecek şekilde oluşturulmuştur

 

İÇ ANADOLU BÖLGESİ, KENT-KIR VE YAŞ GRUBUNA GÖRE ÖZÜRLÜ NÜFUSUN DAĞILIMI, 2002

 

İÇ ANADOLU BÖLGESİ

KENT

KIR

 

YAŞ GRUBU

 

Toplam

Erkek

Kadın

Toplam

Erkek

Kadın

Toplam

Erkek

Kadın

 

Toplam

 307 133

 176 107

 131 026

 178 966

 103 544

 75 421

 128 167

 72 562

 55 605

 

0-4

 11 154

 7 216

 3 937

 5 426

 3 724

 1 702

 5 728

 3 492

 2 235

 

5-9

 24 159

 14 656

 9 504

 16 276

 10 479

 5 797

 7 884

 4 177

 3 707

 

10-14

 15 128

 10 637

 4 491

 9 573

 6 370

 3 203

 5 555

 4 267

 1 288

 
 

Kaynak: TÜİK, Türkiye Özürlüler Araştırması (2002)

 

8. YETİMHANELERDE BAKILAN KİMSESİZ ÇOCUKLARIN SAYISI NEDİR?

TÜİK in böyle bir çalışması yoktur. SHÇEK verilerine göre; Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı çocuk yuvalarında kalan çocuk sayısı 31 Aralık 2011 tarihi itibari ile 17.302 çocuğumuz vardır.

9.  ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE, ÇALIŞAN ÇOCUK SAYISI VE YAŞLARI NEDİR?

Ekim 1994, Ekim 1999, 2006 (Ekim, Kasım Aralık) yıllarında Hanehalkı İşgücü Anketi ile birlikte uygulanan çalışan çocuklara yönelik uygulanan ÇOCUK İŞGÜCÜ ANKETİ sonuçlarına ilişkin tablo ektedir. 6- 17 yaş grubundaki kişiler çocuk olarak tanımlanmaktadır. Tabloda sarı renge boyadığım satırlar çalışan çocuk kapsamında değerlendirilip, dikkate alınmalıdır. Ayrıca tablodan cinsiyet veTürkiye-kent-kır ayrımında da 6-17 yaş arasındaki çalışan çocuk bilgisi elde edilmektedir.

10. TÜRKİYE NÜFUSUNUN NE KADARI ÇOCUKTUR?

0-17 yaş grubunun Türkiye toplam nüfusu içindeki oranı %30,39’dur

11.  ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE KAÇ OKUL VARDIR? NÜFUSA GÖRE ORANLARI NEDİR?

2011-2012 Öğretim yılında Türkiye’de toplam Okulöncesi okul sayısı 28.625, ilköğretim okul sayısı 32.108, ortaöğretimde okul sayısı ise 9.672’dir.

2011-2012 Öğretim yılında Ankara’da toplam Okulöncesi eğitimde okul sayısı 1.295, ilköğretimde okul sayısı 1.007, ortaöğretimde okul sayısı ise 590’dır. (Resmi anasınıfı ve özel anasınıfları dahildir.)

2010-2011 Öğretim yılında Türkiye’de toplam Okulöncesi okul sayısı 27.606, ilköğretimde okul sayısı 32.797, ortaöğretimde okul sayısı ise 9.281’dir.

2010-2011 Öğretim yılında Ankara’da toplam Okulöncesi okul sayısı 1.181, ilköğretimde okul sayısı 988, ortaöğretimde okul sayısı ise 575’dir

12. OKULA DEVAM EDEMEYEN ÇOCUK SAYISI NEDİR?

2011-2012 Öğretim yılında okulöncesi eğitimde net okullaşma oranı erkeklerde %44.56, kadınlarda %43.50’dir. Toplamda ise %44.04’tür.

2010-2011 Öğretim yılında okulöncesi eğitimde net okullaşma oranı erkeklerde %43.70, kadınlarda %42.47’dir. Toplamda ise %43.10’dur.

2011-2012 Öğretim yılında İlköğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %98.77, kadınlarda %98.56’dır. Toplamda ise %98.67’dir.

2010-2011 Öğretim yılında İlköğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %98.59, kadınlarda %98.22’dir. Toplamda ise %98.41’dir.

2011-2012 Öğretim yılında İlköğretimde brüt okullaşma oranı erkeklerde %108.21, kadınlarda %108.65’dir. Toplamda ise %108.42’dir.

2010-2011 Öğretim yılında İlköğretimde brüt okullaşma oranı erkeklerde %107.36, kadınlarda %107.81’dir. Toplamda ise %107.58’dir.

2011-2012 Öğretim yılında Ortaöğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %68.53, kadınlarda %66.14’dir. Toplamda ise %67.37’dir.

2010-2011 Öğretim yılında Ortaöğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %68.17, kadınlarda %63.86’dır. Toplamda ise %66.07’dir.

13.  İSTATİSTİK NASIL TUTULUR?

Öncelikle araştırma yapılması planlanan konular belirlenir. Birimler bu konu ile ilgili toplantılar yaparak öncelikle amacına, yöntemine, ne zaman yapılacağına karar verirler. Aynı zamanda araştırmanın hanelerde yaşayanlarla mı yoksa işyerleri ile mi yapılacağı da belirlenir. Daha sonra sorular belirlenir, soru kağıdı oluşturulur. Soruların anlaşılırlığı pretest çalışması ile ölçülür. Netleşen sorular üzerinden tüm alan aşamalarını da içerecek şekilde pilot çalışma yapılır. Bu çalışmada az sayıda adres kullanılır. Bu arada soruların bilgisayar ortamında yazımı gerçekleştirilir. Bu işler yapılırken konu ile ilgili uzmanlar hangi adreslerle görüşüleceğini belirlerler. Araştırma ile ilgili dokümanlar hazırlanır ve eğitimler gerçekleştirilir. Eğitimleri diğer bölge müdürlüklerinde çalışan arkadaşlar da eş zamanlı olarak seyrederler. Alan çalışması için verilen adreslere mektuplar da gönderilmiş olur. Anketör arkadaşlar bu adresleri tek tek ziyaret ederler ve soru formunda yer alan tüm soruları sorarlar. Kontrolörler ise hem alanda meydana gelen problemleri çözer hem de organizasyon yaparlar. Eğer bir hata yapılırsa hemen müdahale ederler. Zaten bazı hatalar bilgisayar tarafından uyarılır ve hemen çözülür. Cevap alamadıkları, evde veya işyerinde bulamadıkları kişiler için aynı adresler tekrar ziyaret edilir. Bütün bilgiler bölge müdürlüklerinde toplanır ve tekrar analiz edilir. Bu arada 26 bölge müdürlüğümüz olduğunu da hatırlatmak isterim. Her bölge müdürlüğünün sorumlu olduğu iller vardır. Alan işlemi biten veriler merkezde toplanır ve analizler tekrar yapılır. Örneklemeci arkadaşlar ağırlıklandırma çalışmalarını yaparlar ve her örneğin kaç kişiyi veya işyerini temsil ettiğini hesaplarlar. Size bir bilgi daha vereyim eğer siz örnek olarak seçildiyseniz ve her gün bir bardak süt içerim dediyseniz Türkiye’de size benzer yüzlerce çocuk adına her gün bir bardak süt içtim demiş oluyorsunuz. Bu nedenle verilen cevaplar çok önemli ve verilen bilgiler doğru olmalıdır. Bu sırada merkezde kalite ile ilgili çalışmalar da başlamış olur ve Örneğe seçilen adreslerden az bir kısmı tekrar seçilip, bu hane veya işyerlerine telefon edilerek bazı önemli sorular tekrar sorulur. Artık tüm bilgilerin toplanma zamanı gelmiştir. Toplantılar yapılarak sonuçlar tartışılır ve yayına hazırlıklar başlar. Bazı özet sonuçlar haber bülteninde açıklanır. Bu sonuçların açıklanma zamanı önceden duyurulmuştur. Tüm sonuçlar yayın haline gelir, CD ve kitaplar halinde basılarak kullanıcılara sunulur. Bu kapsamda kullanıcılar sonuçları inceler ve alınacak kararlarda kullanırlar.

14. ARAŞTIRMA KONULARINA NASIL KARAR VERİYORSUNUZ?

Ulusal ihtiyaçlar ve uluslar arası tavsiyeler (Avrupa Birliği İstatistik Ofisi Yönetmelikleri, Birleşmiş Milletler Tavsiyeler) dikkate alınarak araştırmalar ve araştırmaların kapsamı belirlenmektedir. Kurumlar bilgi ve verilere ihtiyaç duyar ve veri eksikliği olan konularda araştırma talep eder.

15. TÜRKİYE’DE HAPİSHANELERDE KAÇ ÇOCUK VARDIR? SAYILARI VE SUÇLARI NEDİR?

Suç türü ve 12-17 yaş grubuna göre ceza infaz kurumuna giren hükümlüler, 2009

Suç türü

Toplam

Erkek

Kadın

Toplam

 1 087

 1 064

  23

Öldürme

  111

111

-

Yaralama

  54

53

1

Cinsel suçlar

  45

45

-

Kişiyi hürriyetinden yoksun kılma

  10

10

-

Hırsızlık

  335

324

11

Yağma(Gasp)

  392

386

6

Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti

  41

39

2

Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanma, satın alma

  12

12

-

Sahtecilik

  5

4

1

Ateşli silahlar ve bıçaklar ile ilgili suçlar

  4

4

-

Diğer suçlar

  75

73

2

Bilinmeyen

  3

3

-

2009 yılı içerisinde ceza infaz kurumlarına giren 12-17 yaş grubundaki hükümlüler kapsanmıştır.

16.  ÇOCUK HASTANESİ, ÇOCUK KÜTÜPHANESİ SAYILARI BELLİMİ?

Böyle bir çalışma verisi bulunmamaktadır.

17.  EN ÇOK ÇOCUK NÜFUSU OLAN ŞEHİR HANGİSİDİR?

2011, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçlarına göre İllerin toplam nüfusu içinde 0-17 yaş grubunun oranı en yüksek olan il % 49,62 ile (227.281 kişi) Şırnak ilidir. Bunu sırasıyla; % 48,64 ile (834.867 kişi) Şanlıurfa, % 47,16 ile (146 425 kişi) Siirt, % 46,83 ile (245.646 kişi) Batman ili takip etmektedir. Ülkemizde en az 0-17 yaş grubuna sahip Tunceli ilinde ise, 15.866 kişi bulunmaktadır 

18. TÜRKİYEDE AİLELERDEKİ ÇOCUK SAYISI NEDİR? BU SAYI AVRUPA’DA KAÇTIR?

Bu sayı Türkiye’de ortalama 2,06 ‘dır.

19.BEKLENMEDİK VEYA ŞAŞIRTICI SONUÇLARLA KARŞILAŞILIYOR MU? EĞER KARŞILAŞILIYORSA NE YAPIYORSUNUZ?

 Aslında yapılan araştırmalarda çok şaşırtıcı sonuçların çıkması beklenmez. Çünkü çalışma başlamadan önce tüm ön hazırlıkları yapılır, dokümanlar incelenir, çalışmalar tüm aşamalarıyla titizlik içinde yürütülür. Her aşamada toplantılar yapılır ve olası ters durumlar gözden geçirilir. Bununla birlikte, alanda beklenmedik sonuçlarla karşılaşılırsa, ilk önce sorunun kaynağı bulunmaya çalışılır. Varsa çözülür veya ilgili adresler tekrar ziyaret edilerek durum tespit edilir. Çoğu problem, veri derleme aşamasında çözülmüş olur. Eğer yine de beklenmedik sonuçlar araştırma sonucunda ortaya çıktıysa yeniden analizler yapılır. Eğer problem yok ve sonuçlar şaşırtıcı veya beklenmedik ise, yayın için karar toplantıları yapılır. Sonuçlardan emin olduktan sonra sonuçlar yayınlanır.