17 Mayıs 2012 Perşembe Günü TUIK Başkanı Sn. Birol AYDEMIR’le gerçekleştirdiğimiz söyleşimizi sizlerle de paylaşıyor, tüm çocukları, eğlenceli bir web sitesi olan Çocuklar İçin İstatistik Sitesini ziyaret etmeye davet ediyoruz(http://www.tuik.gov.tr/TuikCocuk/Start.do)
1. TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU TAM OLARAK YAPAR? KISACA ANLATIR MISINIZ?
TÜİK,ülkemizin sosyal, ekonomik, kültürel ve benzeri alanlarda güncel durumunu belirler, meydana gelen değişimleri izler. Bunun için ilgili alanlarda veriderler, değerlendirmeler yapar, bu verileri analiz eder, elde ettiği istatistik bilgileri yayımlar, çıkan sonuçların bilimsel ve teknik açıklamalarını kamuoyu ile paylaşır
2- ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAYILARI NEDİR?
2011 yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına göre 0-17 yaş grubunda Türkiye’de toplam 22 milyon 709 bin 283kişi, Ankara ilinde ise 1 milyon 297 bin 745 kişi bulunmaktadır. Toplam 0-17 yaş grubu nüfusunun % 51,34’ini erkekler, % 48,66’sını kadınlar oluşturmaktadır. Bu oran Ankara ilinde erkeklerde % 51,39, kadınlarda ise % 48,61’dir.
0-17 yaş grubunun, Türkiye toplam nüfusu içindeki oranı %30,39’dur. Toplam erkek nüfus içinde 0-17 yaş grubu erkek nüfusunun oranı % 31,06, toplam kadın nüfus içinde 0-17 yaş grubu kadın nüfusunun oranı, % 29,71’dir. Ankara ilinin toplam nüfusu içinde 0-17 yaş grubunun oranı % 26,53 iken bu oran erkeklerde % 27,34, kadınlarda ise % 25,73’dür
3- İLKÖĞRETİME DEVAM EDEN ÇOCUK SAYISI KAÇTIR?
2011-2012 Öğretim yılında ilköğretime devam eden öğrenci sayısı 5.622.661 erkek ve 5.356.640 kız öğrenci olmak üzere 10.979.301’dir.
2010-2011 Öğretim yılında ise 5.623.476 erkek ve 5.357.624 kız olmak üzere 10.981.100 dür.
4- ÜLKEMİZDE EĞİTİM DÜZEYİ NEDİR?
2011 Ulusal Eğitim İstatistikleri Veri Tabanı (UEİVT) sonuçlarına göre en az bir okul bitiren nüfusun % 31,89’u ilkokul mezunu, % 30,87’i ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu, % 24,72’si lise veya dengi okul mezunu iken % 12,52 ise yüksekokul mezunudur.
5. OKUR- YAZAR ORANI NEDİR?
Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi’nin (ADNKS) geliştirilmesine yönelik yürütülen çalışmalar kapsamında UEİVT oluşturulmuştur. Her yıl ADNKS sonuçlarının açıklanması ile birlikte idari kayıtlardan alınan eğitim bilgileri, yıllık olarak güncellenerek kullanıcıya sunulmaktadır
2011 UEİVT sonuçlarına göre Türkiye’de 6 ve daha yukarı yaştaki nüfusun % 95,13’ü okuma yazma bilir iken, %4,87 ise okuma yazma bilmemektedir. Okuma yazma bilen erkek oranı % 98.30, kadınlarda ise % 91,94 iken okuma yazma bilmeyen erkek oranı % 1,70, kadınlarda bu oran % 8,06’dır
6. EĞİTİM DÜZEYİ OLARAK, KADIN VE ERKEKLER ARASINDA FARK VAR MI?
2011 UEİVT sonuçlarına göre en az bir okul bitiren nüfusun eğitim düzeyine göre dağılımı cinsiyete göre incelendiğinde; erkeklerin % 26.25’i ilkokul mezunu, % 33,16’sı ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu, % 26,85’i lise veya dengi okul mezunu iken % 13,74’ü ise yüksekokul mezunudur.
Kadınların % 38,29’u ilkokul mezunu, % 28,28 ilköğretim, ortaokul veya dengi okul mezunu, % 22,30’u lise veya dengi okul mezunu ve % 11,14’ü ise yüksekokul mezunudur.
7. ANKARA'DA VE TÜRKİYE'DEKİ ENGELLİ ÇOCUK SAYISI NEDİR?
TÜRKİYE GENELİ, KENT-KIR VE YAŞ GRUBUNA GÖRE ÖZÜRLÜ NÜFUSUN DAĞILIMI, 2002 |
||||||||||||
TÜRKİYE |
KENT |
KIR |
||||||||||
YAŞ GRUBU |
||||||||||||
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
||||
Toplam |
1 772 305 |
1 039 937 |
732 368 |
911 533 |
532 880 |
378 653 |
860 772 |
507 057 |
353 715 |
|||
0-4 |
81 640 |
44 706 |
36 933 |
43 629 |
22 545 |
21 084 |
38 011 |
22 161 |
15 849 |
|||
5-9 |
135 164 |
79 215 |
55 950 |
77 242 |
45 226 |
32 015 |
57 923 |
33 988 |
23 935 |
|||
10-14 |
118 377 |
70 643 |
47 734 |
66 657 |
39 355 |
27 302 |
51 720 |
31 289 |
20 432 |
|||
Kaynak:TÜİK, Türkiye Özürlüler Araştırması 2002) |
||||||||||||
Not: Araştırmanın örneklem tasarımı, Türkiye, 7 coğrafi bölge ve kent-kır tahminleri verecek şekilde oluşturulmuştur |
||||||||||||
İÇ ANADOLU BÖLGESİ, KENT-KIR VE YAŞ GRUBUNA GÖRE ÖZÜRLÜ NÜFUSUN DAĞILIMI, 2002 |
||||||||||||
İÇ ANADOLU BÖLGESİ |
KENT |
KIR |
||||||||||
YAŞ GRUBU |
||||||||||||
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
||||
Toplam |
307 133 |
176 107 |
131 026 |
178 966 |
103 544 |
75 421 |
128 167 |
72 562 |
55 605 |
|||
0-4 |
11 154 |
7 216 |
3 937 |
5 426 |
3 724 |
1 702 |
5 728 |
3 492 |
2 235 |
|||
5-9 |
24 159 |
14 656 |
9 504 |
16 276 |
10 479 |
5 797 |
7 884 |
4 177 |
3 707 |
|||
10-14 |
15 128 |
10 637 |
4 491 |
9 573 |
6 370 |
3 203 |
5 555 |
4 267 |
1 288 |
|||
Kaynak: TÜİK, Türkiye Özürlüler Araştırması (2002) |
8. YETİMHANELERDE BAKILAN KİMSESİZ ÇOCUKLARIN SAYISI NEDİR?
TÜİK in böyle bir çalışması yoktur. SHÇEK verilerine göre; Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı çocuk yuvalarında kalan çocuk sayısı 31 Aralık 2011 tarihi itibari ile 17.302 çocuğumuz vardır.
9. ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE, ÇALIŞAN ÇOCUK SAYISI VE YAŞLARI NEDİR?
Ekim 1994, Ekim 1999, 2006 (Ekim, Kasım Aralık) yıllarında Hanehalkı İşgücü Anketi ile birlikte uygulanan çalışan çocuklara yönelik uygulanan ÇOCUK İŞGÜCÜ ANKETİ sonuçlarına ilişkin tablo ektedir. 6- 17 yaş grubundaki kişiler çocuk olarak tanımlanmaktadır. Tabloda sarı renge boyadığım satırlar çalışan çocuk kapsamında değerlendirilip, dikkate alınmalıdır. Ayrıca tablodan cinsiyet veTürkiye-kent-kır ayrımında da 6-17 yaş arasındaki çalışan çocuk bilgisi elde edilmektedir.
10. TÜRKİYE NÜFUSUNUN NE KADARI ÇOCUKTUR?
0-17 yaş grubunun Türkiye toplam nüfusu içindeki oranı %30,39’dur
11. ANKARA’DA VE TÜRKİYE’DE KAÇ OKUL VARDIR? NÜFUSA GÖRE ORANLARI NEDİR?
2011-2012 Öğretim yılında Türkiye’de toplam Okulöncesi okul sayısı 28.625, ilköğretim okul sayısı 32.108, ortaöğretimde okul sayısı ise 9.672’dir.
2011-2012 Öğretim yılında Ankara’da toplam Okulöncesi eğitimde okul sayısı 1.295, ilköğretimde okul sayısı 1.007, ortaöğretimde okul sayısı ise 590’dır. (Resmi anasınıfı ve özel anasınıfları dahildir.)
2010-2011 Öğretim yılında Türkiye’de toplam Okulöncesi okul sayısı 27.606, ilköğretimde okul sayısı 32.797, ortaöğretimde okul sayısı ise 9.281’dir.
2010-2011 Öğretim yılında Ankara’da toplam Okulöncesi okul sayısı 1.181, ilköğretimde okul sayısı 988, ortaöğretimde okul sayısı ise 575’dir
12. OKULA DEVAM EDEMEYEN ÇOCUK SAYISI NEDİR?
2011-2012 Öğretim yılında okulöncesi eğitimde net okullaşma oranı erkeklerde %44.56, kadınlarda %43.50’dir. Toplamda ise %44.04’tür.
2010-2011 Öğretim yılında okulöncesi eğitimde net okullaşma oranı erkeklerde %43.70, kadınlarda %42.47’dir. Toplamda ise %43.10’dur.
2011-2012 Öğretim yılında İlköğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %98.77, kadınlarda %98.56’dır. Toplamda ise %98.67’dir.
2010-2011 Öğretim yılında İlköğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %98.59, kadınlarda %98.22’dir. Toplamda ise %98.41’dir.
2011-2012 Öğretim yılında İlköğretimde brüt okullaşma oranı erkeklerde %108.21, kadınlarda %108.65’dir. Toplamda ise %108.42’dir.
2010-2011 Öğretim yılında İlköğretimde brüt okullaşma oranı erkeklerde %107.36, kadınlarda %107.81’dir. Toplamda ise %107.58’dir.
2011-2012 Öğretim yılında Ortaöğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %68.53, kadınlarda %66.14’dir. Toplamda ise %67.37’dir.
2010-2011 Öğretim yılında Ortaöğretimde net okullaşma oranı erkeklerde %68.17, kadınlarda %63.86’dır. Toplamda ise %66.07’dir.
13. İSTATİSTİK NASIL TUTULUR?
Öncelikle araştırma yapılması planlanan konular belirlenir. Birimler bu konu ile ilgili toplantılar yaparak öncelikle amacına, yöntemine, ne zaman yapılacağına karar verirler. Aynı zamanda araştırmanın hanelerde yaşayanlarla mı yoksa işyerleri ile mi yapılacağı da belirlenir. Daha sonra sorular belirlenir, soru kağıdı oluşturulur. Soruların anlaşılırlığı pretest çalışması ile ölçülür. Netleşen sorular üzerinden tüm alan aşamalarını da içerecek şekilde pilot çalışma yapılır. Bu çalışmada az sayıda adres kullanılır. Bu arada soruların bilgisayar ortamında yazımı gerçekleştirilir. Bu işler yapılırken konu ile ilgili uzmanlar hangi adreslerle görüşüleceğini belirlerler. Araştırma ile ilgili dokümanlar hazırlanır ve eğitimler gerçekleştirilir. Eğitimleri diğer bölge müdürlüklerinde çalışan arkadaşlar da eş zamanlı olarak seyrederler. Alan çalışması için verilen adreslere mektuplar da gönderilmiş olur. Anketör arkadaşlar bu adresleri tek tek ziyaret ederler ve soru formunda yer alan tüm soruları sorarlar. Kontrolörler ise hem alanda meydana gelen problemleri çözer hem de organizasyon yaparlar. Eğer bir hata yapılırsa hemen müdahale ederler. Zaten bazı hatalar bilgisayar tarafından uyarılır ve hemen çözülür. Cevap alamadıkları, evde veya işyerinde bulamadıkları kişiler için aynı adresler tekrar ziyaret edilir. Bütün bilgiler bölge müdürlüklerinde toplanır ve tekrar analiz edilir. Bu arada 26 bölge müdürlüğümüz olduğunu da hatırlatmak isterim. Her bölge müdürlüğünün sorumlu olduğu iller vardır. Alan işlemi biten veriler merkezde toplanır ve analizler tekrar yapılır. Örneklemeci arkadaşlar ağırlıklandırma çalışmalarını yaparlar ve her örneğin kaç kişiyi veya işyerini temsil ettiğini hesaplarlar. Size bir bilgi daha vereyim eğer siz örnek olarak seçildiyseniz ve her gün bir bardak süt içerim dediyseniz Türkiye’de size benzer yüzlerce çocuk adına her gün bir bardak süt içtim demiş oluyorsunuz. Bu nedenle verilen cevaplar çok önemli ve verilen bilgiler doğru olmalıdır. Bu sırada merkezde kalite ile ilgili çalışmalar da başlamış olur ve Örneğe seçilen adreslerden az bir kısmı tekrar seçilip, bu hane veya işyerlerine telefon edilerek bazı önemli sorular tekrar sorulur. Artık tüm bilgilerin toplanma zamanı gelmiştir. Toplantılar yapılarak sonuçlar tartışılır ve yayına hazırlıklar başlar. Bazı özet sonuçlar haber bülteninde açıklanır. Bu sonuçların açıklanma zamanı önceden duyurulmuştur. Tüm sonuçlar yayın haline gelir, CD ve kitaplar halinde basılarak kullanıcılara sunulur. Bu kapsamda kullanıcılar sonuçları inceler ve alınacak kararlarda kullanırlar.
14. ARAŞTIRMA KONULARINA NASIL KARAR VERİYORSUNUZ?
Ulusal ihtiyaçlar ve uluslar arası tavsiyeler (Avrupa Birliği İstatistik Ofisi Yönetmelikleri, Birleşmiş Milletler Tavsiyeler) dikkate alınarak araştırmalar ve araştırmaların kapsamı belirlenmektedir. Kurumlar bilgi ve verilere ihtiyaç duyar ve veri eksikliği olan konularda araştırma talep eder.
15. TÜRKİYE’DE HAPİSHANELERDE KAÇ ÇOCUK VARDIR? SAYILARI VE SUÇLARI NEDİR?
Suç türü ve 12-17 yaş grubuna göre ceza infaz kurumuna giren hükümlüler, 2009 |
||||
Suç türü |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
|
Toplam |
1 087 |
1 064 |
23 |
|
Öldürme |
111 |
111 |
- |
|
Yaralama |
54 |
53 |
1 |
|
Cinsel suçlar |
45 |
45 |
- |
|
Kişiyi hürriyetinden yoksun kılma |
10 |
10 |
- |
|
Hırsızlık |
335 |
324 |
11 |
|
Yağma(Gasp) |
392 |
386 |
6 |
|
Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti |
41 |
39 |
2 |
|
Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanma, satın alma |
12 |
12 |
- |
|
Sahtecilik |
5 |
4 |
1 |
|
Ateşli silahlar ve bıçaklar ile ilgili suçlar |
4 |
4 |
- |
|
Diğer suçlar |
75 |
73 |
2 |
|
Bilinmeyen |
3 |
3 |
- |
|
2009 yılı içerisinde ceza infaz kurumlarına giren 12-17 yaş grubundaki hükümlüler kapsanmıştır. |
16. ÇOCUK HASTANESİ, ÇOCUK KÜTÜPHANESİ SAYILARI BELLİMİ?
Böyle bir çalışma verisi bulunmamaktadır.
17. EN ÇOK ÇOCUK NÜFUSU OLAN ŞEHİR HANGİSİDİR?
2011, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçlarına göre İllerin toplam nüfusu içinde 0-17 yaş grubunun oranı en yüksek olan il % 49,62 ile (227.281 kişi) Şırnak ilidir. Bunu sırasıyla; % 48,64 ile (834.867 kişi) Şanlıurfa, % 47,16 ile (146 425 kişi) Siirt, % 46,83 ile (245.646 kişi) Batman ili takip etmektedir. Ülkemizde en az 0-17 yaş grubuna sahip Tunceli ilinde ise, 15.866 kişi bulunmaktadır
18. TÜRKİYEDE AİLELERDEKİ ÇOCUK SAYISI NEDİR? BU SAYI AVRUPA’DA KAÇTIR?
Bu sayı Türkiye’de ortalama 2,06 ‘dır.
19.BEKLENMEDİK VEYA ŞAŞIRTICI SONUÇLARLA KARŞILAŞILIYOR MU? EĞER KARŞILAŞILIYORSA NE YAPIYORSUNUZ?
Aslında yapılan araştırmalarda çok şaşırtıcı sonuçların çıkması beklenmez. Çünkü çalışma başlamadan önce tüm ön hazırlıkları yapılır, dokümanlar incelenir, çalışmalar tüm aşamalarıyla titizlik içinde yürütülür. Her aşamada toplantılar yapılır ve olası ters durumlar gözden geçirilir. Bununla birlikte, alanda beklenmedik sonuçlarla karşılaşılırsa, ilk önce sorunun kaynağı bulunmaya çalışılır. Varsa çözülür veya ilgili adresler tekrar ziyaret edilerek durum tespit edilir. Çoğu problem, veri derleme aşamasında çözülmüş olur. Eğer yine de beklenmedik sonuçlar araştırma sonucunda ortaya çıktıysa yeniden analizler yapılır. Eğer problem yok ve sonuçlar şaşırtıcı veya beklenmedik ise, yayın için karar toplantıları yapılır. Sonuçlardan emin olduktan sonra sonuçlar yayınlanır.