Metrica
T.C. Ankara Büyükşehir Belediyesi

cocuk_meclisi.jpg

Ankara Büyükşehir Belediyesi Çocuk Meclisi 23. Dönem üyeleri, “medya” konulu bir çalışma gerçekleştirdiler.

OCUKLARIN_GZNDEN_MEDYA_-_MELDA_CANYURT-_Uyuuk_Beyinler.JPGSürekli iç içe oldukları iletişim araçlarının olumlu ve olumsuz yönlerini tartışan çocuklar, bu görüşlerinden oluşan bir de rapor hazırladılar. Çalışmada yer alan 9-14 yaş arası 65 Meclis üyesinin görüşleri oldukça çarpıcı.

“Çocuk Dostu Bir Medya hayal olmasın” diyen çocuklar, her zaman kolay olmasa da  bilinçli bir medya tüketicisi olmaya çalıştıklarını belirttiler. Bu amaçla, tüm okullarda medya okur yazarlığı derslerinin daha yaygın hale getirilmesi gerekliliğini de vurgulayan Meclis Üyeleri, “medya perhizi” yapacakları bir başka çalışmanın sonuçlarını da arkadaşlarıyla paylaşmayı planlıyorlar.

BASIN YAYIN İLETİŞİM ARAÇLARININ
 OLUMLU VE OLUMSUZ YANLARI NELERDİR

INTERNET

OLUMLU YANLARI

1          DÜNYANIN HERYERİNDEN BİLGİYE ULAŞMAK

2         HABERLERE KOLAY VE HIZLI ULAŞIM

3          GÜVENLİ ALIŞVERİŞ, EVDEN ALIŞVERİŞ, BANKACILIK İŞLEMLERİ

4         EĞLENME ARACI ( müzik dinleyebilmek, videolar izleyebilmek

5          MESAJLAŞABİLME- DÜNYANIN HER YERİNDEN İLETİŞİME GEÇEBİLME            

6         ARAŞTIRMA KOLAYLIĞI ( ödev yapabilmek, pek çok farklı kaynağa erişim

7          EĞİTİM ALABİLMEK- İŞ BULMAK

8         NAVIGASYON

9         KAĞIT TASARRUFU ( e-kitap, sanal ansiklopedi,

10       ZAMANDAN TASARRUF

OLUMSUZ YANLARI

1          SAĞLIĞIMIZA ZARARLARI (göz sağlığı, dikkat bozukluğu, ruh sağlığına olumsuz etkileri, radyasyon etkisi, duruş bozukluğu

2         BAĞIMLILIK YAPMASI

3          KÖTÜ AMAÇLARLA KULLANIMA İMKAN VERİYOR OLMASI ( istismar vd

4         OLUMSUZ İÇERİKLERLE KARŞILAŞABİLME DURUMU

5          SOSYALLEŞMEYE ENGEL OLMASI ( sanal arkadaşlıklar, gerçek arkadaşlıklar kuramamak

6         INTERNET DOLANDIRICILIĞI – HACKERLARIN VERDIĞİ ZARARLAR

7          ZAMAN KAYBI

8         ÇOK FAZLA SAYIDA KONTROLSÜZ VE ZARARLI OYUNLAR OLMASI

9         BİLGİ KİRLİLİĞİ, KİTLELERE YANLIŞ BİLGİ YAYMAK

10       HAZIRA ALIŞMAK, OKUMA ALIŞKANLIĞINI AZALTMASI,

TELEVİZYON

 OLUMLU YANLARI

1              SEÇİCİ OLUNURSA KAZANIMI ÇOKTUR ( belgeseller; çocuklara yönelik programlar,  eğitici yayınlar,

2             DÜNYADAN HABERDAR ETMESİ, BİLGİLENDİRMESİ, EĞİTMESİ

3          İYİ ZAMAN GEÇİRME ARACI

4         RAHATLATMASI, EĞLENDİRMESİ ( diziler, çizgi filmler, komediler

5          UZMANLARIN GÖRÜŞLERİNİ DUYABİLMEYE İMKAN SAĞLAMASI

6         KÜLTÜREL FAALİYETLERE GİTME FIRSATI OLMAYANLARA SİNEMA, TİYATRO VB İMKANI
         SAĞLAMASI

7          GİDEMEYECEĞİMİZ GÖREMEYECEĞİMİZ FARKLI KÜLTÜRLERİ TANIMAMIZA
          İMKAN VERMESİ

OLUMSUZ YANLARI

1          OYUN OYMAK YERİNE TV’Yİ TERCIH ETMEMİZ ( yüzyüze iletişimin, sohbetin
          azalması

2         KELİME DAĞARCIĞIMIZI DARALTMASI, KÖTÜ TÜRKÇE VE YANLIŞ DİL
          KULLANIMLARI

3          KÖTÜ OLAYLAR, KÖTÜ ŞEYLER GÖSTERMESİ  (akıllı işaretlerin ve yaş limitinin iyi belirlenmemesine bağlı olarak ..

4         ÇOK FAZLA REKLAM VERİLİYOR OLMASI

5          SAĞLIK PROBLEMLERİ YARATABİLİYOR OLMASI ( hareketsizlik- sağlıksız beslenme,
           göz bozukluğu 

6         HAYAL GÜCÜNÜ KISITLAMASI

7          BİREYDE VE TOPLUMDA OLUMSUZ HİSLER YARATMASI, AHLAKİ
           DEĞERLERİN AZALMASI

8         ŞİDDET VE OLUMSUZ ÖRNEKLERİN ÇOCUKLARI OLUMSUZ ETKİLEMESİ
            (tepkisizleşme, duyarsızlaşma, kanıksama gibi )

9         AİLEDE VE TOPLUMDA ŞİDDETİN YAYGINLAŞMASINA ETKİ ETMESİ

10       LÜKSE VE BAŞKA HAYATLARA ÖZENDİRMEK

11        ZAMAN KAYBI

SOSYAL MEDYA ( instagram, youtube/facebook/tweeter

 OLUMLU YANLARI

1              GÜNDEMİ TAKİP ETMEK,  HIZLI HABER

2             SOSYALLEŞME, KOLAY İLETİŞİM ( yaptıklarımızı, özel günleri  paylaşmak, daha çok arkadaş edinmek, uzaktaki sevdiklerimizi yakınlaştırması

3          EĞLENCE ( müzikler, videolar

4         FARKLI GÖRÜŞLER HAKKINDA BİLGİ EDİNMEK, BUNLARA DA SAYGI DUYMAYI ÖĞRENMEK

5          HAYATI KOLAYLAŞTIRMASI, HIZ KAZANDIRMASI   

6         MERAK ETTİĞİMİZ ŞEYLERİN YAPIMINI GÖREBİLMEK ( yemek tarifleri, kendin yap videoları

7          HIZLI ERİŞİM ( politikacı, sanatçı, yazarlara mesaj iletebilmek, görüşlerimizi duyurabilmek

8         ESKİ DOSTLARIMIZI BULABİLMEK

9         YENİ İSTİHDAM İMKANLARI SAĞLAMASI

10       GÖRÜNTÜLÜ İLETİŞİM

11        HIZLI VE ETKİLİ YARDIMLAŞMA SAĞLAYABİLMESİ ( kayıplar, kan ilanları, yardım çağrıları

 OLUMSUZ YANLARI

1          BAĞIMLILIK YAPMASI- ZAMAN KAYBI

2         EVDEN ÇIKMAMAK- YALNIZLAŞMAK- SOHBETİ UNUTMAK

3          BİLİNÇALTINA KÖTÜ MESAJLAR ( kötü eleştirilerin intihara sebebiyet vermesi

4         YANLIŞ BİLGİLENDİRMELER SONUCU KÖTÜ KİŞİLERLE KARŞILAŞMAK
          
(fidye- şantaj-kaçırma olayları…

5          KÖTÜ ALIŞKANLIKLARA SEBEP OLMASI ( özendirici videolar, merak yaratan denemeler  

6         DİLİ BOZMASI; KONUŞMAMIZI GERİLETMESİ ( küfür, aşağılama dili,

7          KÜÇÜK YAŞTA ERGEN GİBİ OLMAK ( çocukça değil büyüklere özenen çocuklar

8         AİLE VE ARKADAŞ İLİŞKİLERİNİ ZAYIFLATMASI ( yanımızdakiyle bile 
         mesajlaşır hale gelmek,   

9         KISKANÇLIK, BAŞKALARININ HAYATINA ÖZENMEK ( popüler olmayı, hızlıca
           tanınmak, 

10       GERÇEKLE BAĞIMIZIN KOPMASI

11        MAHREMİYETİN AZALMASI (kişilik haklarının çalınması, kişilerin arasına girmek, özel anların
           yayınlanabilmesi tehlikesi

12        ÖZENDİRME - HAYAL KIRIKLIĞI – YANLIŞ ANLAŞILMAK

13        ZARARLI PAYLAŞIMLAR ( devleti kötüleme paylaşımları, kışkırtıcı eylemler, vd

REKLAMLAR

OLUMLU YANLARI

1          ÜRÜNLER HAKKINDA BİLGİLENMEK ( yeni ürünleri tanımak, çeşitlilik sağlaması 

2         ALIŞVERİŞLERİMİZDE MARKA TERCİHİ YAPMAYA YÖNLENDİRMESİ (ayrıca
           piyasa araştırması yapmamız gerek kalmayabilir )

3          REKLAM VERENE VE REKLAMCIYA PARA KAZANDIRMASI

4         KAMPANYALARLA, BÜTÇEYE KATKI

OLUMSUZ YANLARI

1          CANIMIZIN ÇEKECEĞİ, ÖZNEDİRİCİ ÜRÜNLERİN GÖSTERİLMESİ

2         ZARARLI DA OLSA, O ÜRÜNÜ ALMAK İSTEĞİMİZİ ARTIRMASI

3          GERÇEK OLMAYAN, ABARTILI- YANILTICI İFADELER KULLANILMASI,
           GÖZ BOYAMASI

4         ZARARLI, SAĞLIKSIZ ŞEYLERİN        BİLE GÜZEL GÖSTERİLMESİ, KARARLARIMIZA
          YANLIŞ ETKİ YAPMASI

5          GEREKSİZ HARCAMA YAPMAYA, FAZLA TÜKETİME VE LÜKSE YÖNELTMESİ,
          BORÇLANMAYA SEBEP OLMASI                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

6         BATI KÜLTÜRÜNÜ ÖZENDİRMESİ

7          FARKLI KİTLELERE FARKLI ETKİ YAPABİLİYOR ( psikolojik olarak etki
          gücünün fazla olması

8         HAKSIZ REKABET

9         INTERNET REKLAMLARINDA  SAHTE ÜRÜN SATIŞI

10       ÇOCUKLARLA İLGİLİ OLMAYAN ÜRÜNLERDE BİLE ÇOCUKLARIN
          OYNATILMASI

MECLİS ÜYELERİNİN

MEDYA ARAÇLARIYLA BİR GÜNDE GEÇİRDİKLERİ ORTALAMA ZAMAN   
ORTALAMA 1,8 SAAT

INTERNETIN EN FAZLA KULLANILDIĞI ORTAMLARA İLİŞKİN ORANLAR (ödev araştırma, oyunlar, diziler, filmler, youtube; sosyal medya ( instagram/ facebook/ tweeter / vd; )

Ödev araştırma           % 36

Youtube                          % 25

Oyun                       % 18

Sosyal medya     % 13

Diz Film, Film      %  8