Ankara Büyükşehir Belediyesi Çocuk Meclisi 23. Dönem üyeleri, “medya” konulu bir çalışma gerçekleştirdiler.
Sürekli iç içe oldukları iletişim araçlarının olumlu ve olumsuz yönlerini tartışan çocuklar, bu görüşlerinden oluşan bir de rapor hazırladılar. Çalışmada yer alan 9-14 yaş arası 65 Meclis üyesinin görüşleri oldukça çarpıcı.
“Çocuk Dostu Bir Medya hayal olmasın” diyen çocuklar, her zaman kolay olmasa da bilinçli bir medya tüketicisi olmaya çalıştıklarını belirttiler. Bu amaçla, tüm okullarda medya okur yazarlığı derslerinin daha yaygın hale getirilmesi gerekliliğini de vurgulayan Meclis Üyeleri, “medya perhizi” yapacakları bir başka çalışmanın sonuçlarını da arkadaşlarıyla paylaşmayı planlıyorlar.
BASIN YAYIN İLETİŞİM ARAÇLARININ
OLUMLU VE OLUMSUZ YANLARI NELERDİR
INTERNET
OLUMLU YANLARI
1 DÜNYANIN HERYERİNDEN BİLGİYE ULAŞMAK
2 HABERLERE KOLAY VE HIZLI ULAŞIM
3 GÜVENLİ ALIŞVERİŞ, EVDEN ALIŞVERİŞ, BANKACILIK İŞLEMLERİ
4 EĞLENME ARACI ( müzik dinleyebilmek, videolar izleyebilmek
5 MESAJLAŞABİLME- DÜNYANIN HER YERİNDEN İLETİŞİME GEÇEBİLME
6 ARAŞTIRMA KOLAYLIĞI ( ödev yapabilmek, pek çok farklı kaynağa erişim
7 EĞİTİM ALABİLMEK- İŞ BULMAK
8 NAVIGASYON
9 KAĞIT TASARRUFU ( e-kitap, sanal ansiklopedi,
10 ZAMANDAN TASARRUF
OLUMSUZ YANLARI
1 SAĞLIĞIMIZA ZARARLARI (göz sağlığı, dikkat bozukluğu, ruh sağlığına olumsuz etkileri, radyasyon etkisi, duruş bozukluğu
2 BAĞIMLILIK YAPMASI
3 KÖTÜ AMAÇLARLA KULLANIMA İMKAN VERİYOR OLMASI ( istismar vd
4 OLUMSUZ İÇERİKLERLE KARŞILAŞABİLME DURUMU
5 SOSYALLEŞMEYE ENGEL OLMASI ( sanal arkadaşlıklar, gerçek arkadaşlıklar kuramamak
6 INTERNET DOLANDIRICILIĞI – HACKERLARIN VERDIĞİ ZARARLAR
7 ZAMAN KAYBI
8 ÇOK FAZLA SAYIDA KONTROLSÜZ VE ZARARLI OYUNLAR OLMASI
9 BİLGİ KİRLİLİĞİ, KİTLELERE YANLIŞ BİLGİ YAYMAK
10 HAZIRA ALIŞMAK, OKUMA ALIŞKANLIĞINI AZALTMASI,
TELEVİZYON
OLUMLU YANLARI
1 SEÇİCİ OLUNURSA KAZANIMI ÇOKTUR ( belgeseller; çocuklara yönelik programlar, eğitici yayınlar,
2 DÜNYADAN HABERDAR ETMESİ, BİLGİLENDİRMESİ, EĞİTMESİ
3 İYİ ZAMAN GEÇİRME ARACI
4 RAHATLATMASI, EĞLENDİRMESİ ( diziler, çizgi filmler, komediler
5 UZMANLARIN GÖRÜŞLERİNİ DUYABİLMEYE İMKAN SAĞLAMASI
6 KÜLTÜREL FAALİYETLERE GİTME FIRSATI OLMAYANLARA SİNEMA, TİYATRO VB İMKANI
SAĞLAMASI
7 GİDEMEYECEĞİMİZ GÖREMEYECEĞİMİZ FARKLI KÜLTÜRLERİ TANIMAMIZA
İMKAN VERMESİ
OLUMSUZ YANLARI
1 OYUN OYMAK YERİNE TV’Yİ TERCIH ETMEMİZ ( yüzyüze iletişimin, sohbetin
azalması
2 KELİME DAĞARCIĞIMIZI DARALTMASI, KÖTÜ TÜRKÇE VE YANLIŞ DİL
KULLANIMLARI
3 KÖTÜ OLAYLAR, KÖTÜ ŞEYLER GÖSTERMESİ (akıllı işaretlerin ve yaş limitinin iyi belirlenmemesine bağlı olarak ..
4 ÇOK FAZLA REKLAM VERİLİYOR OLMASI
5 SAĞLIK PROBLEMLERİ YARATABİLİYOR OLMASI ( hareketsizlik- sağlıksız beslenme,
göz bozukluğu
6 HAYAL GÜCÜNÜ KISITLAMASI
7 BİREYDE VE TOPLUMDA OLUMSUZ HİSLER YARATMASI, AHLAKİ
DEĞERLERİN AZALMASI
8 ŞİDDET VE OLUMSUZ ÖRNEKLERİN ÇOCUKLARI OLUMSUZ ETKİLEMESİ
(tepkisizleşme, duyarsızlaşma, kanıksama gibi )
9 AİLEDE VE TOPLUMDA ŞİDDETİN YAYGINLAŞMASINA ETKİ ETMESİ
10 LÜKSE VE BAŞKA HAYATLARA ÖZENDİRMEK
11 ZAMAN KAYBI
SOSYAL MEDYA ( instagram, youtube/facebook/tweeter
OLUMLU YANLARI
1 GÜNDEMİ TAKİP ETMEK, HIZLI HABER
2 SOSYALLEŞME, KOLAY İLETİŞİM ( yaptıklarımızı, özel günleri paylaşmak, daha çok arkadaş edinmek, uzaktaki sevdiklerimizi yakınlaştırması
3 EĞLENCE ( müzikler, videolar
4 FARKLI GÖRÜŞLER HAKKINDA BİLGİ EDİNMEK, BUNLARA DA SAYGI DUYMAYI ÖĞRENMEK
5 HAYATI KOLAYLAŞTIRMASI, HIZ KAZANDIRMASI
6 MERAK ETTİĞİMİZ ŞEYLERİN YAPIMINI GÖREBİLMEK ( yemek tarifleri, kendin yap videoları
7 HIZLI ERİŞİM ( politikacı, sanatçı, yazarlara mesaj iletebilmek, görüşlerimizi duyurabilmek
8 ESKİ DOSTLARIMIZI BULABİLMEK
9 YENİ İSTİHDAM İMKANLARI SAĞLAMASI
10 GÖRÜNTÜLÜ İLETİŞİM
11 HIZLI VE ETKİLİ YARDIMLAŞMA SAĞLAYABİLMESİ ( kayıplar, kan ilanları, yardım çağrıları
OLUMSUZ YANLARI
1 BAĞIMLILIK YAPMASI- ZAMAN KAYBI
2 EVDEN ÇIKMAMAK- YALNIZLAŞMAK- SOHBETİ UNUTMAK
3 BİLİNÇALTINA KÖTÜ MESAJLAR ( kötü eleştirilerin intihara sebebiyet vermesi
4 YANLIŞ BİLGİLENDİRMELER SONUCU KÖTÜ KİŞİLERLE KARŞILAŞMAK
(fidye- şantaj-kaçırma olayları…
5 KÖTÜ ALIŞKANLIKLARA SEBEP OLMASI ( özendirici videolar, merak yaratan denemeler
6 DİLİ BOZMASI; KONUŞMAMIZI GERİLETMESİ ( küfür, aşağılama dili,
7 KÜÇÜK YAŞTA ERGEN GİBİ OLMAK ( çocukça değil büyüklere özenen çocuklar
8 AİLE VE ARKADAŞ İLİŞKİLERİNİ ZAYIFLATMASI ( yanımızdakiyle bile
mesajlaşır hale gelmek,
9 KISKANÇLIK, BAŞKALARININ HAYATINA ÖZENMEK ( popüler olmayı, hızlıca
tanınmak,
10 GERÇEKLE BAĞIMIZIN KOPMASI
11 MAHREMİYETİN AZALMASI (kişilik haklarının çalınması, kişilerin arasına girmek, özel anların
yayınlanabilmesi tehlikesi
12 ÖZENDİRME - HAYAL KIRIKLIĞI – YANLIŞ ANLAŞILMAK
13 ZARARLI PAYLAŞIMLAR ( devleti kötüleme paylaşımları, kışkırtıcı eylemler, vd
REKLAMLAR
OLUMLU YANLARI
1 ÜRÜNLER HAKKINDA BİLGİLENMEK ( yeni ürünleri tanımak, çeşitlilik sağlaması
2 ALIŞVERİŞLERİMİZDE MARKA TERCİHİ YAPMAYA YÖNLENDİRMESİ (ayrıca
piyasa araştırması yapmamız gerek kalmayabilir )
3 REKLAM VERENE VE REKLAMCIYA PARA KAZANDIRMASI
4 KAMPANYALARLA, BÜTÇEYE KATKI
OLUMSUZ YANLARI
1 CANIMIZIN ÇEKECEĞİ, ÖZNEDİRİCİ ÜRÜNLERİN GÖSTERİLMESİ
2 ZARARLI DA OLSA, O ÜRÜNÜ ALMAK İSTEĞİMİZİ ARTIRMASI
3 GERÇEK OLMAYAN, ABARTILI- YANILTICI İFADELER KULLANILMASI,
GÖZ BOYAMASI
4 ZARARLI, SAĞLIKSIZ ŞEYLERİN BİLE GÜZEL GÖSTERİLMESİ, KARARLARIMIZA
YANLIŞ ETKİ YAPMASI
5 GEREKSİZ HARCAMA YAPMAYA, FAZLA TÜKETİME VE LÜKSE YÖNELTMESİ,
BORÇLANMAYA SEBEP OLMASI
6 BATI KÜLTÜRÜNÜ ÖZENDİRMESİ
7 FARKLI KİTLELERE FARKLI ETKİ YAPABİLİYOR ( psikolojik olarak etki
gücünün fazla olması
8 HAKSIZ REKABET
9 INTERNET REKLAMLARINDA SAHTE ÜRÜN SATIŞI
10 ÇOCUKLARLA İLGİLİ OLMAYAN ÜRÜNLERDE BİLE ÇOCUKLARIN
OYNATILMASI
MECLİS ÜYELERİNİN
MEDYA ARAÇLARIYLA BİR GÜNDE GEÇİRDİKLERİ ORTALAMA ZAMAN
ORTALAMA 1,8 SAAT
INTERNETIN EN FAZLA KULLANILDIĞI ORTAMLARA İLİŞKİN ORANLAR (ödev araştırma, oyunlar, diziler, filmler, youtube; sosyal medya ( instagram/ facebook/ tweeter / vd; )
Ödev araştırma % 36
Youtube % 25
Oyun % 18
Sosyal medya % 13
Diz Film, Film % 8